سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی انواع فلنج ها

طراحی و ساخت آنها توسط کد دیگ بخار و فشار ASME انجام می شود. این کد شامل مخازن تحت فشار ساده خاموش نشده و همچنین طرح های پیچیده تری است و در مورد موضوعاتی مانند صدور گواهینامه ، مصالح ساختمانی و آزمایش غیرمخرب بحث می کند.

 

اگرچه برخی موارد همپوشانی وجود دارد ، اما در این مقاله انواع مختلف فلنج به دو روش ماده و پیوست خلاصه می شود. انواع اصلی فلنج ها عبارتند از:

 

  • فلنج فولادی (آهنی)
  • فلنج های آلومینیومی (غیر آهنی)
  • فلنج های رشته ای
  • فلنج پلاستیکی
  • فلنج جوش داده شده
  • فلنج فولادی (آهنی)

اساساً ، سه استاندارد بر فلنج لوله ها حاکم است. ASME 16.5 فلنج ANSI را که متداول ترین فلنج است ، تعریف می کند. ASME B16.47 دو سری A و B را پوشش می دهد که نمایانگر کاربردهای قطر بزرگ هستند. فلنج های سری A از نظر فشار و اندازه از سنگین تر و ضخیم تر از سری B هستند. فلنج های سری B به طور معمول برای کارهای نوسازی انتخاب می شوند. ASME B16.1 فلنج AWWS را تعریف می کند ، اما فقط برای فلنج هایی است که در سرویس آب آشامیدنی در دمای جو استفاده می شود. سپس ، فلنج به اصطلاح Industry Standard وجود دارد که توسط هیئت حاکمه تعریف نشده است اما درعوض منعکس کننده عملکرد تاریخی است. ابعاد این فلنجها توسط ASME B16.1 ، استاندارد برای اتصالات فلنج و فلنج چدنی کلاس 25 ، 125 و 250 پوشش داده شده است.

 

فلنج های مورد استفاده برای سیستم های هیدرولیک معمولاً تحت استانداردهای SAE اداره می شوند و گاهی اوقات به آنها فلنج چهار پیچ می گویند.

 

فلنج ها می توانند چندین روش مختلف برای مهر و موم کردن چهره های مجاور داشته باشند ، از جمله حلقه های O ، حلقه های مهر و موم و واشر. حلقه های مهر و موم یک اتصال باریک محکم را ایجاد می کنند و برای همان فشار پیچ و مهره ای که روی واشر صورت صاف اعمال می شود ، می تواند در برابر فشار بالاتر مقاومت کند. صورت های فلنج های مجاور ممکن است صاف ، فرو رفته ، برجسته یا زبانه دار باشد.

 

فلنج های استیل در فولادهای ضد زنگ و کربن موجود است و ممکن است جعلی یا رول شوند.

 

فلنج های آلومینیومی (غیر آهنی)

فلنج های آلومینیومی به طور معمول ریخته گری می شوند. آنها در اشکال مشابه فلنج های فولادی موجود هستند. جوشکاری فلنج های آلومینیومی معمولاً به فرآیند MIG یا TIG نیاز دارد. لوله آلومینیوم برای نرده ها محبوب است و تعداد زیادی از فلنج های نصب شده برای این برنامه های سازه ای ، انواع قابل جوش و گیره در دسترس هستند. برای کاربردهای خاص ، فلنج آلیاژهای تیتانیوم ، نیکل و نیکل ، برنج و برنز و همچنین انواع فوق آلیاژهای دیگر نیز موجود است.

 

فلنج های رشته ای

فلنج رزوه ای یا همراه فقط برای کاربردهای فشار کم تا متوسط مناسب است. مزیت فلنجهای رشته ای سهولت نصب آنها در مزرعه است زیرا ماشین آلات نخ ریسی کم هزینه و قابل حمل هستند.

 

فلنج پلاستیکی

فلنج برای لوله های پلاستیکی در اندازه ها و شکل های مشابه لوله های فولادی موجود است ، از جمله برخی از طرح های قطر بزرگ که برای آب استفاده می شود. آنها به طور معمول با نخ یا محلول جوش داده می شوند اگرچه برخی از بزرگترین فلنج های HDPE ممکن است با استفاده از تجهیزات تخصصی در زمین جوشکاری شوند. فلنج برای لوله PVC با ابعاد برنامه 40 و 80 مطابقت دارد. برخی از فلنج های پلاستیکی تقویت شده با الیاف هستند. لوله های پلاستیکی معمولاً به صورت خشک نصب می شوند ، سپس علامت گذاری می شوند ، زیرا حلال مورد استفاده برای اتصال آنها به ویژه سریع عمل می کند.

 

فلنج جوش داده شده

فلنج های جوش داده شده در سبک های مختلفی موجود هستند که براساس فشار و دما درجه بندی می شوند. این سبک ها شامل لپ ، گردن جوش ، جوش سوکت ، اتصالات از نوع حلقه ای و لغزش است. انواع فلنجهای جوشکاری فشارهای بالاتری را نسبت به انواع رزوه دار دارند. فلنج های لپ دار اغلب در مواردی استفاده می شود که قطع اتصال مکرر باشد زیرا فلنج می تواند آزادانه بچرخد ، و ترازبندی سوراخ پیچ را ساده می کند. یک مورد خاص فلنج کور نامیده می شود که برای آب بندی انتهای خط لوله استفاده می شود اما بعداً امکان اتصال به لوله یا قطعه دیگری را فراهم می کند.

 

فلنج ها به دو روش جوش لب به لب یا جوش سوکت در جای خود جوش داده می شوند. فلنج های جوش سوکت ، معمولاً جعلی ، به قطرهای لوله های کوچکتر محدود می شوند (حداکثر NPS 4 ، اما معمولاً NPS 2 یا کوچکتر) و در درجه بندی فشار 3000 ، 6000 و 9000 موجود هستند ، مطابق با برنامه 40 ، 80 و 160 لوله فلنج های سوکت با جوش های فیله ای در محل خود جوش داده می شوند ، که باعث ضعف آنها در مقایسه با فلنج های جوش خورده با لب به لب می شود ، اما هنوز هم برای کارهای سطح بالا به فلنج های رزوه ای ترجیح داده می شود.

 

فلنج های دیگر

بعضی از فلنج ها مخصوص برنامه هستند و به همین ترتیب مشخص می شوند. به عنوان مثال از فلنج های سقف در مواردی استفاده می شود که پشته های دریچه باید به زونا در یک سقف نفوذ کند. به همین ترتیب ، فلنج چرخ ، فلنج مایکروویو و غیره با استفاده خاص آنها مشخص می شود. برخی از فلنج ها مخصوص صنایع مانند فلنج خودرو یا هواپیما است.